Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Karnawał w czasie pandemii − ograniczenia i straty dla niemieckiej gospodarki

#gospodarka #COVID-19 #straty #karnawał

Karnawał w Niemczech jest nie tylko częścią kultury, ale również czynnikiem wpływającym na gospodarkę. Instytut Niemieckiej Gospodarki w Kolonii (IW) przedstawił w dniu 8.02.2021 r. wyniki badań na temat strat dla gospodarki wynikających z ograniczeń pandemicznych obejmujących obchody karnawału.

Jak pokazuje poniższy wykres, łączne straty dla całej niemieckiej gospodarki szacuje się na 1,5 mld euro. Najbardziej dotkniętym regionem jest Nadrenia, gdzie tradycyjnie najhuczniej obchodzony jest karnawałowy zwyczaj. Z największymi stratami musi się liczyć gastronomia, w której spadek obrotów jest oceniony na 660 mln euro. Kolejnym sektorem poszkodowanym w wyniku ograniczenia karnawału jest handel detaliczny, który straci 330 mln euro, z czego 280 mln dotyczy sprzedaży kostiumów. W tym roku niemożliwy będzie przyjazd gości i turystów do karnawałowych stolic, takich jak Kolonia, Düsseldorf czy Moguncja, co przekłada się na mniejsze obroty sektorów transportu (strata 240 mln euro) oraz hotelarstwa (160 mln euro).

Kolońscy ekonomiści wskazują jednak, że w aktualnych warunkach straty nie sięgną 100% − m.in. oczekują, że sprzedaż detaliczna alkoholu w tygodniu przed karnawałem będzie, jak co roku w tym okresie, przewyższała średnią roczną. Autorzy zwracają ponadto uwagę na czas trwania sezonu karnawałowego, rozpoczynającego się tradycyjnie w dniu 11.11 o godzinie 11:11, a którego koniec jest zmienny i zależy od daty niedzieli wielkanocnej w danym roku. Długość sezonu może więc wynosić od 87 do 118 dni, a im bywa dłuższy, tym notowany jest większy wzrost zysków niemieckich przedsiębiorstw.

Mimo znaczenia dla gospodarki Niemiec, prowadzonych jest relatywnie mało badań na temat wpływu karnawału na gospodarkę. Jednym z nielicznych przykładów jest raport Boston Consulting Group i University of Applied Sciences w Kolonii, opracowany na zamówienie Komitetu Organizacyjnego Kolońskiego Karnawału (Festkomitee Kölner Karneval) z 2018 r. Ocenia się w nim potencjał gospodarczy karnawału w Kolonii na 596 mln euro, co stanowi wzrost o 29% w porównaniu do 2008 r. Przyczyną wzrostu był przyjazd większej liczby odwiedzających i turystów, większa liczba wydarzeń oraz sprzedaż tekstyliów. Według raportu karnawał generuje dla Kolonii 6,5 tys. miejsc pracy, a jego organizację wspiera 30 tys. wolontariuszy. Zbierane w tym okresie darowizny osiągają wysokość 2 mln euro. (MW)

https://www.iwkoeln.de/presse/iw-nachrichten/beitrag/michael-huether-christian-rusche-de-jecke-blieve-zo-huus.html

https://koelnerkarneval.de/wp-content/uploads/2019/02/Studie_BCG_RFH_2019.pdf


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640