Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Kontrowersje wokół wprowadzenia lekcji islamu w Bawarii

#Bawaria #Landtag #lekcjeislamu

W dniu 6.07.2021 r. bawarski Landtag przyjął rządowy projekt wprowadzający do szkół fakultatywne lekcje islamu. Wniosek poparło 75 posłów frakcji CSU, SPD, FDP i FW (Wolnych Wyborców), przeciw było 25 posłów frakcji Sojusz 90/Zieloni i AfD (jeden poseł wstrzymał się od głosu). Tym samym od nowego roku szkolnego uczniowie będą mogli wybierać pomiędzy lekcjami religii (katolickiej lub protestanckiej), lekcjami etyki a lekcjami islamu. Lekcje islamu mają być prowadzone w języku niemieckim. Nauczyciele powinni przekazywać na nich ogólną wiedzę na temat islamu, a lekcje mają być realizowane w duchu „wartości zapisanych w Ustawie Zasadniczej i konstytucji Bawarii”.

Lekcje islamu prowadzone są w Bawarii od ponad dekady w ramach pilotażowego projektu, a od nowego roku szkolnego mają być wprowadzone jako przedmiot fakultatywny w ponad 350 szkołach (w kolejnych latach liczba szkół ma być zwiększana). Zwolennicy ustawy podkreślają, że wprowadzenie lekcji islamu będzie poważnym wkładem do procesu integracji społeczności muzułmańskiej w Bawarii, a równocześnie umożliwi muzułmańskim uczniom czerpanie wiedzy o islamie za pośrednictwem odpowiednio przeszkolonych nauczycieli, a nie radykalnych imamów.

Przeciwnicy podkreślają, że projekt powstał bez konsultacji ze społecznościami muzułmańskimi i został im narzucony (dlatego muzułmanie czują się gorzej traktowani niż chrześcijanie), że brakuje konstytucyjnych podstaw do jego wprowadzenia, że wprowadzenie lekcji islamu to „drugi rodzaj zajęć z etyki ze szczególnym uwzględnieniem islamu” (Zieloni), a nawet pojawiają się głosy, że powinno się w ogóle zrezygnować z lekcji religii, a pozostawić jedynie lekcje etyki w szkołach. Tymczasem AfD zagłosowała przeciwko, gdyż nie wierzy, że „islam jest religią pokoju i tolerancji” i obawia się niekontrolowanego wpływu muzułmańskich radykałów na lekcjach islamu. Tymczasem społeczność muzułmańska z dużym dystansem podchodzi do lekcji islamu. Część rodziców deklaruje, że nadal będzie posyłać dzieci na lekcje etyki zamiast na lekcje islamu. 

Przeciwnicy wprowadzenia lekcji islamu już zapowiedzieli złożenie skarg (pierwsza została już złożona) do Bawarskiego Trybunału Konstytucyjnego (Bayerischer Verfassungsgerichtshof) z powodu niezgodności ‒ ich zdaniem ‒ ustawy z konstytucją Bawarii. (PK)   

 8 lipca 2021

https://www1.bayern.landtag.de/www/ElanTextAblage_WP18/Drucksachen/Basisdrucksachen/0000009500/0000009749.pdf

https://www.br.de/nachrichten/bayern/beschluss-islam-unterricht-wird-wahlpflichtfach-in-bayern,ScPOzyu

https://www.br.de/nachrichten/kultur/neuer-islamunterricht-in-bayern-kritik-von-verschiedenen-seiten,ScSowGZ

https://www.faz.net/aktuell/politik/inland/bayern-verfassungsklage-gegen-islam-unterricht-eingereicht-17426115.html      


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640