Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Muzyka klasyczna na wolnym powietrzu w centrum Berlina

#Open-Air-Festival #Staatsoper #Berlin #Ph.Himmelmann #kultura #muzyka

Podczas tegorocznego Open-Air-Festival w Berlinie, w ramach cyklu koncertów organizowanych od lat przez operę Staatsoper Unter den Linden na wolnym powietrzu pod hasłem: „Opera Państwowa dla wszystkich” („Staatsoper für alle”), miały miejsce dwa wydarzenia muzyczne w dniach 8 i 9 lipca 2023 r., na które wstęp był wolny dzięki koncernowi motoryzacyjnemu BMW. Urzędujący burmistrz Berlina Kai Wegner (CDU) zapraszając na koncerty pod gołym niebem,  zapowiedział „wykwintną ucztę muzyczną na najwyższym poziomie artystycznym”, która zapewni jednocześnie „wspaniałą atmosferę”.

W sobotę (8.07) licznie przybyła publiczność miała okazję uczestniczyć w transmitowanym z gmachu opery na żywo (na telebimach) przedstawieniu „Don Carlos” Giuseppe Verdiego w inscenizacji Philippa Himmelmanna. W jednej z głównych ról (jako Elisabeth) wystąpiła wybitna, znana na całym świecie, polska sopranistka Aleksandra Kurzak. Spektakl poprowadził włoski dyrygent młodego pokolenia Daniele Rustioni.

Z kolei niedzielny wieczór (9.07) upłynął pod znakiem muzyki okresu romantyzmu. W programie znalazła się uwertura do (rzadko wykonywanej) wczesnej opery „Rienzi” Richarda Wagnera oraz VII Symfonia E-dur Antona Brucknera. Koncert poprowadził światowej sławy mistrz batuty, legendarny maestro Zubin Mehta, dyrygent honorowy Staatskapelle Berlin, jednej z najstarszych, renomowanych orkiestr berlińskich, której teatrem macierzystym jest Staatsoper Unter den Linden.  

Mehta w rozmowie z „Berliner Morgenpost” bardzo wysoko ocenił poziom i zaangażowanie muzyków z orkiestry. Stwierdził, że już po pierwszych próbach symfonii Brucknera odniósł wrażenie, że „wyssali ten utwór z mlekiem matki”. Uważał, że grają z dużym znawstwem i prawie nic nie musiał korygować.

Koncerty w cyklu „Staatsoper für alle” mają już swoją długą tradycję. Odbywają się co roku (od 2007 r.) w centrum Berlina na Bebelplatz. W czasie ich trwania ruch kołowy na Unter den Linden, jednej z głównych arterii Berlina, jest na tym odcinku całkowicie wyłączony. Spotkania mają na celu przybliżenie utworów muzyki klasycznej nie tylko stałym bywalcom opery, ale też szerszemu gronu słuchaczy.

Koncerty te zasługują na szczególną uwagę jako znaczące wydarzenie o charakterze społeczno-kulturalnym w życiu miasta. Dzięki wyjątkowemu nastrojowi Open-Air-Festival ma ponadregionalny wydźwięk; przyciąga z roku na rok coraz więcej mieszkańców Berlina, a także turystów z innych regionów Niemiec. W miniony weekend obydwa koncerty pod gołym niebem zgromadziły (mimo trudnych warunków atmosferycznych i ponad 30-stopiowych upałów) tłumy słuchaczy w różnym wieku; łącznie wzięło w nich udział około 33 tys. osób: w sobotnim koncercie uczestniczyło prawie 12 tys. osób, natomiast niedzielny koncert przyciągnął aż 21 tys. osób.

Intendent opery Matthias Schulz wskazywał, że Bebelplatz jest szczególnym miejscem dla tego rodzaju koncertów: otoczony gmachami Uniwersytetu Humboldtów, Katedry św. Jadwigi, Hotelu Rzymskiego, dawnej Biblioteki Królewskiej i Opery Państwowej wytwarza specyficzną, nadzwyczajną aurę. Schulz czuł się poruszony faktem, że „tak wiele różnych osób przyszło tu, by wspólnie przeżywać muzykę”. Był pod wrażeniem skupienia, jakie dostrzegał na twarzach dziesiątek tysięcy słuchaczy, z jakim „poddawano się” nastrojowi muzyki. Pokazuje to, jego zdaniem, po raz kolejny, jak silnie muzyka łączy ludzi. Zauważył też, że obok osób bezpośrednio zainteresowanych koncertem, pojawiło się na nim również wielu przygodnych „zaciekawionych”, którzy dotarli tu niemal prosto z techno-parady „Rave the Planet 2023” (odpowiedniczki kultowej Love Parade), która  zgromadziła na ulicach Berlina (8.07) nieprzebrane rzesze młodzieży.

Obydwa koncerty dla szerokiej publiczności w ramach cyklu „Opera Państwowa dla wszystkich” potwierdziły, że cieszą się one niezmiennie ogromną popularnością i stanowią jedną z największych atrakcji muzycznych w stolicy. (M. Wagińska-Marzec)

 

13.07.2023 r.

 

https://www.zeit.de/news/2023-07/08/staatsoper-fuer-alle-unter-freiem-himmel

https://www.press.bmwgroup.com/deutschland/article/detail/T0423454DE/rund-33-000-besucher-bei-%E2%80%9Estaatsoper-fuer-alle%E2%80%9C-am-8-und-9-juli-auf-dem-bebelplatz-sommerliches-opernwochenende-dank-bmw-bei-freiem-eintritt?language=de

https://www.morgenpost.de/kultur/article238856245/staatoper-fuer-alle-2023-berlin-tickets-programm.html https://www.berlin.de/events/2509318-2229501-staatsoper-fuer-alle.html

https://www.morgenpost.de/kultur/article238891801/staatsoper-fuer-alle-zubin-mehta-stand-mit-hammer-an-mauer.html

https://www.berliner-zeitung.de/kultur-vergnuegen/staatsoper-fuer-alle-riesenerfolg-trotz-hitze-li.367691

https://www.draussenstadt.berlin/de/kultursommerfestival/kalender/staatsoper-fur-alle-openair-konzert/6753/


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640