Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Niemieccy producenci przegrywają konkurencję na chińskim rynku aut elektrycznych

#Niemcy #Chiny #elektromobilność #samochody #VW #BMW #Mercedes #BYD #Nio #Xpeng

Niemieccy producenci zdecydowanie przegrywają konkurencję na chińskim rynku samochodów elektrycznych z firmami lokalnymi (BYD, Geely, Nio, Xpeng) czy amerykańską Teslą. W sprzedaży w Chinach w 2022 r. największy udział miał rodzimy koncern BYD (niecałe 30%); Volkswagen odpowiadał za 2,4%, BMW −  0,8%, Mercedes − 0,3%, Audi − 0,1%.

Chiny to dziś największy na świecie rynek sprzedaży samochodów elektrycznych. Wzrost popytu w ostatnich latach jest szybszy, niż prognozowano − według danych chińskiego związku branżowego CPCA w 2022 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach wzrosła o 90% do poziomu 5,7 mln sprzedanych egzemplarzy.

Największą popularnością wśród chińskich konsumentów cieszą się pojazdy w cenie poniżej 40 tys. euro; segment droższych samochodów premium, luksusowych czy sportowych, oferowanych np. przez Audi, Mercedesa czy Porsche, rozwija się znacznie wolniej. Wśród najczęściej kupowanych w 2022 r. w Chinach modeli znalazły się: Wuling Hongguang Mini (410 tys. egzemplarzy), Model Y amerykańskiej Tesli (317 tys.) oraz Dolphin producenta BYD (182 tys.). Oznacza to przykładowo, że sama sprzedaż pojazdów Model Y Tesli była wyższa niż sprzedaż wszystkich elektrycznych modeli producentów niemieckich ogółem (ok. 200 tys. egzemplarzy).

Najwięksi niemieccy producenci sprzedają w Chinach ok. 1/3 wszystkich swoich samochodów, z dużą przewagą aut z napędem tradycyjnym. Obecne dane pokazują, że trudno będzie utrzymać tak wysoki udział również w segmencie aut elektrycznych ze względu na mocną konkurencję rodzimych firm w Chinach. Pojazdy chińskich producentów odznaczają się lepszym wyposażeniem i funkcjami cyfrowymi (np. asystent głosowy, połączenie z usługami internetowymi) oraz technologią napędową − w stosunku do ich ceny. Ponadto chińskie koncerny technologiczne, jak np. Baidu, angażują się w rozwój inteligentnych pojazdów elektrycznych − pierwszy smartcar Robo-01 ma pojawić się na rynku już w marcu br. Rozwój branży elektromobilności to jeden z priorytetów chińskich władz, które dofinansowały ją przez ostatnie 10 lat kwotą ponad 100 mld USD.

Tak słabe wyniki sprzedażowe stanowią zagrożenie dla dalszej obecności niemieckich producentów w tym segmencie chińskiego rynku − dla przedsiębiorstw chińskich współpracujących z niemieckimi w ramach spółek joint-venture bardziej korzystne może okazać się przejście na samodzielną produkcję własnych, lepiej sprzedających się modeli. Ponadto dzięki sukcesom na rynku wewnętrznym najwięksi producenci chińscy rozwijają już również aktywność eksportową − w tym do Europy (w 2022 r. odnotowali oni średnią sprzedaż na poziomie 120 tys. egzemplarzy w UE). (T. Morozowski)

23 lutego 2023

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/vw-mercedes-bmw-und-co-warum-sich-deutsche-elektroautos-in-china-nicht-verkaufen/28992142.html

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/mobilitaet-der-chinesische-e-auto-markt-ist-brutal-wettbewerbsintensiv/28994654.html


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640