Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Niemieckie silniki dla chińskich okrętów wojennych

#Niemcy #Chiny #marynarkawojenna #okręty #silniki #MTU #MAN

Jak wynika z informacji zebranych przez „Welt am Sonntag” i magazyn ARD „Report München”, chińska marynarka wojenna wykorzystywała do budowy okrętów silniki dostarczane przez niemieckich producentów. Doniesienia mediów opierają się na informacjach z bazy danych instytutu SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute).

Silniki wykorzystywane przez chińską armię, np. przy budowie niszczycieli klasy Luyang-III, były dostarczane przez dwóch producentów: koncern MTU z Friedrichshafen i francuską filię firmy MAN, czyli spółki-córki Volkswagena. W publikacji „Welt” przytoczono przykłady transakcji zawieranych już od 2002 r., ostatnie zaś zidentyfikowano jeszcze w 2020 r.

Obie firmy zapewniły, że przestrzegały wszelkich odnośnych regulacji i nie zawierały umów bezpośrednio z chińskim Ministerstwem Obrony ani z siłami zbrojnymi ChRL. Transakcje miały miejsce pomimo embarga UE na dostawy uzbrojenia do Chin, obowiązującego od 1989 r. Było to prawdopodobnie możliwe dzięki luce w przepisach unijnych, które pomijają produkty nieprzeznaczone jednoznacznie do użytku militarnego (tzw. produkty podwójnego zastosowania). Ponadto nie były realizowane bezpośrednio przez firmy niemieckie, a pośrednio ‒ z wykorzystaniem licencji pośredników chińskich.

Jak stwierdziła Helena Legarda, zajmująca się chińską polityką obronną w berlińskim think tanku MERCIS: „Pośród ekspertów istnieje świadomość, że w szczególności serce chińskiej floty niszczycieli jest wyposażone w silniki Diesla niemieckiego pochodzenia, podobnie jak część floty okrętów podwodnych”. Budzi to jednak duże kontrowersje w kontekście ofensywnych działań chińskiej marynarki na Morzu Południowochińskim. Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze uznał w 2016 r. roszczenia Pekinu dotyczące obszarów Morza i znajdujących się na nim wysp za nieuzasadnione; nie powstrzymało to jednak strony chińskiej od rozbudowy obecności i tworzenia kolejnych baz wojskowych na tym obszarze.

Należy dodać, że ochrona wolności żeglugi i szlaków morskich jest jednym z celów trwającej obecnie misji niemieckiej fregaty Bayern w regionie Indo-Pacyfiku, w tym na Morzu Południowochińskim. (TM)

10 listopada 2021

https://www.welt.de/politik/deutschland/plus234869656/Deutsche-Firmen-liefern-Motorentechnik-fuer-chinesische-Marine.html


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640