Odejście dyrektora Udo Kittelmanna z Galerii Narodowej w Berlinie
#kultura #sztuka #Kittelmann #GaleriaNarodowa #Berlin #Grütters
W dn. 28.10.2020 r. fundacja Stiftung Preußischer Kulturbesitz poinformowała, że wieloletni dyrektor berlińskiej Nationalgalerie Udo Kittelmann, pełniący tę funkcję od 2008 r., podjął decyzję o nieprzedłużeniu kontraktu, który kończy się z dniem 31.10.2020 r. Uczynił to „na własne życzenie”. Po odejściu Kittelmanna, obowiązki ustępującego szefa Galerii Narodowej przejął jego dotychczasowy zastępca Joachim Jäger, który będzie sprawował tę funkcję do momentu powołania na to stanowisko nowego dyrektora.
Jako dyrektor Nationalgalerie, Kittelmann był też odpowiedzialny za kilka innych instytucji, takich jak: Alte Nationalgalerie (zbiory obrazów i rzeźb XIX w.), Neue Nationalgalerie (muzeum sztuki XX w.), Hamburger Bahnhof (muzeum sztuki współczesnej), Museum Heine Berggruen (muzeum sztuki nowoczesnej poświęcone zwłaszcza dziełom P. Picassa i innych twórców sztuki awangardowej), Sammlung Scharf-Gerstenberg (kolekcja grafik, obrazów i rzeźb od francuskiego romantyzmu po surrealizm), a także Friedrichswerdersche Kirche (kościół wybudowany na pocz. XIX w. przez Karla Friedricha Schinkla, zamknięty w 2012 r. z powodu szkód budowlanych i otwarty po renowacji w styczniu 2020 r., służący jako miejsce wystaw eksponatów Alte Nationalgalerie, m.in. rzeźb twórcy kościoła K. F. Schinkla).
Udo Kittelmann był kuratorem wielu wystaw w kraju i za granicą, a także wydawcą i autorem licznych publikacji na temat współczesnej i awangardowej sztuki. W l. 80. ub. wieku był szefem stowarzyszenia Ludwigsburger Kunstverein, a następnie w l. 1994-2001 stowarzyszenia Kölnischer Kunstverein. W l. 2002-2008 pełnił funkcję dyrektora Museum für Moderne Kunst we Frankfurcie n. M.
Minister stanu ds. kultury Monika Grütters komentując odejście U. Kittelmanna z Galerii Narodowej, stwierdziła, że oznacza to koniec pewnej „ekscytującej i na wskroś inspirującej ery w historii tej instytucji”. W jej przekonaniu Kittelmann przyczynił się znacząco do tego, że zbiory Galerii „nabrały blasku” w całej ich różnorodności i złożoności. Godna podkreślenia jest jego „niewyczerpana fantazja”, z jaką wciąż otwierał nowe horyzonty i perspektywy przed publicznością muzeum. Nie do przecenienia są też jego zasługi dla budowy nowej instytucji muzealnej ‒ Muzeum Sztuki Współczesnej (Museum des 20. Jahrhundert), która pozwoli na zaprezentowanie w całej rozciągłości bogatych zbiorów sztuki XX w. Grütters wyraziła też podziękowanie Kittelmannowi za to, że udało mu się nakłonić Gerharda Richtera (współczesnego twórcy sztuki abstrakcyjnej, którego dzieła osiągnęły wielki sukces komercyjny) do udostępnienia jego dzieł w gmachu nowego muzeum po jego otwarciu. (MWM)