Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Serwis Instytutu Zachodniego 110/2019

„KOALICJE KENIJSKIE” W BRANDENBURGII I SAKSONII?

#Brandenburgia #Saksonia #koalicje 

W dniu 1 września 2019 r. w Brandenburgii i Saksonii odbyły się wybory do parlamentów krajowych. W obu krajach związkowych największe poparcie uzyskały dominujące tutaj po 1990 r. partie (SPD w Brandenburgii, CDU w Saksonii), lecz poniosły znaczne straty w porównaniu z poprzednimi wyborami z 2014 r., a dotychczasowe koalicje utraciły większość w nowych Landtagach (SPD-Die Linke w Brandenburgii, CDU-SPD w Saksonii). W obu krajach ogromny wzrost poparcia odnotowała antyimigrancka AfD, z którą pozostałe partie nie chciały zawierać koalicji. W tej sytuacji nowe koalicje by dysponować poparciem większości parlamentarnej będą musiały składać się z trzech partii.

W Brandenburgii brano pod uwagę dwa rozwiązania: czerwono-zielono-czerwoną koalicję lewicową (SPD-Zieloni-Die Linke) lub tzw. koalicję kenijską złożoną z SPD, CDU i Zielonych. Zwyciężyła druga opcja zapewniająca nowemu rządowi silniejszą pozycję w poczdamskim Landtagu. Liderzy trzech partii koalicyjnych ‒ Dietmar Woidke (SPD), Michael Stübgen (CDU) i Ursula Nonnemacher (Zieloni) ‒ ogłosili w czwartek 19 września br. zakończenie rozmów sondujących i zapowiedzieli rozpoczęcie               23 września br. rozmów koalicyjnych. Jednak część partii Zielonych jest niechętna takiemu rozwiązaniu.

Także w Saksonii dwa tygodnie po wyborach rozpoczęły się pierwsze rozmowy sondujące z udziałem CDU, Zielonych i SPD, które powinny potrwać do końca września. Biorąc pod uwagę wyniki wyborów i zdolność koalicyjną poszczególnych partii, powołanie takiej koalicji wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem.

Model koalicji kenijskiej pojawił się niedawno na niemieckiej scenie politycznej. Jest on następstwem wzrostu wpływów AfD w Niemczech wschodnich i izolowania jej przez pozostałe partie. W 2016 r. zastosowano go po raz pierwszy w Saksonii-Anhalt, powołując koalicję z udziałem CDU, SPD i Zielonych. W Brandenburgii i Saksonii możemy mówić jednak o pewnej modyfikacji koalicji kenijskiej ze względu na zróżnicowany potencjał koalicjantów (np. w Brandenburgii najsilniejszym partnerem będzie SPD). (PK)

https://www.mdr.de/nachrichten/politik/regional/brandenburg-steuert-auf-kenia-zu-100.html

https://www.spiegel.de/politik/deutschland/koalitionsverhandlungen-in-brandenburg-ostdeutschland-wird-kenia-a-1287706.html

https://www.morgenpost.de/berlin/article227141521/Brandenburg-vor-Koalitionsverhandlungen-fuer-Kenia-Koalition.html

 

ZAANGAŻOWANIE NIEMIEC W CHINACH W SEKTORZE INTRALOGISTYKI

#intralogistyka #przemysł4.0 #Niemcy #Chiny #AHK

Oddział chiński Niemieckiej Izby Handlu Zagranicznego (AHK Greater China) promuje współpracę gospodarczą Niemiec z Chinami w zakresie intralogistyki (organizacja, przeprowadzanie i optymalizacja wewnętrznych przepływów materiałów oraz strumieni logistycznych wewnątrz przedsiębiorstw). AHK zachęca do zaangażowania w ChRL niemieckich dostawców systemów, oprogramowania i komponentów, a także usług w ramach przemysłu 4.0.

Działalność AHK można odczytać jako kolejny sygnał silnego zaangażowania RFN we współpracę gospodarczą z Chinami, w szczególności na płaszczyźnie przemysłu 4.0. Według przewidywań AHK, Chiny zwiększają jakość i wydajność produkcji poprzez rozbudowę inteligentnych technik wytwórczych, optymalizację łańcuchów dostaw i cyfryzację wewnątrzzakładowych procesów. Chińskie przedsiębiorstwa są zaawansowane w rozwijaniu systemów intralogistycznych, np. opracowywania danych oraz automatyzacji, co zwiększa ich konkurencyjność; jest to widoczne np. na polu handlu internetowego.

Celem AHK jest stworzenie podstaw do skutecznego wejścia niemieckich firm na rynek chiński w sektorze intralogistyki; w tym celu AHK organizuje „inicjacyjną podróż służbową” (Szanghaj i Kanton, 25-29.11.2019 r.) dla niemieckich przedsiębiorców, którzy będą mogli w jej ramach zaprezentować swoje produkty i usługi i zbudować sieć kontaktów z perspektywą przyszłej współpracy. Ponadto przygotowana została analiza chińskiego rynku intralogistyki. (TM)

https://china.ahk.de/de/news/news-details/geschaeftsanbahnungsreise-intralogistik-in-china-shanghai-guangzhou-25-29-november-2019/

 

NIEMCY DRUGĄ NAJBARDZIEJ INNOWACYJNĄ GOSPODARKĄ ŚWIATA

#innowacje #gospodarka #ranking #Bloomberg

W najnowszym rankingu agencji Bloomberg Niemcy znalazły się na 2. miejscu wśród najbardziej innowacyjnych gospodarek na świecie (awans o dwie pozycje w porównaniu z 2018 r.). Miejsce pierwsze utrzymała Korea Południowa; na trzecią pozycję awansowała Finlandia (awans o cztery miejsca w porównaniu z 2018 r.). Polskę sklasyfikowano na miejscu 22.

Zaskakująca jest nieobecność Chin w pierwszej 10 rankingu, które zajęły miejsce 16. Pomimo wysokiego wyniku w aktywności patentowej i dobrej kondycji sektora badań i rozwoju (BiR), ogólna słaba wydajność gospodarki znacznie obniżyła wynik ChRL. Warto też odnotować awans USA na 8. pozycję z 11. w 2018 r.

W rankingu uwzględniono następujące czynniki: wydatki na badania i rozwój (BiR), liczebność siły roboczej w sektorze BiR, liczbę krajowych patentów, liczbę publicznych przedsiębiorstw high-tech, tworzenie wartości w przemyśle wytwórczym, wydajność gospodarki. (TM)

Pełny ranking: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-22/germany-nearly-catches-korea-as-innovation-champ-u-s-rebounds

 

 

ZIELONE ŚWIATŁO DLA BUDOWY MUZEUM XX WIEKU

#MuzeumXXwieku #Grütters #Kulturforum

Minister stanu ds. kultury Monika Grütters przedstawiła komisji budżetowej Bundestagu wstępny kosztorys i termin budowy Muzeum Sztuki XX wieku (Museum des 20. Jahrhunderts, Museum der Moderne). Według aktualnych szacunków koszty budowy będą się kształtowały na poziomie              364,2 mln euro; jako termin ukończenia budowy gmachu przewiduje się rok 2026. Po rozmowach z federalnym Ministerstwem Finansów zaplanowano dodatkowo 52,2 mln euro na wzrost indeksacyjny oraz 33 mln euro na koszty ryzyka, co oznacza, że całkowity koszty budowy muzeum wyniesie ok. 450,2 mln euro.

Muzeum będzie miejscem ekspozycji światowej klasy zbiorów sztuki współczesnej, bowiem Nowa Galeria Narodowa, posiadająca w swych zasobach cenne zbiory sztuki XX w., ma zbyt mało powierzchni wystawienniczych i może udostępniać obecnie zaledwie jedną czwartą dzieł ze swej kolekcji. Grütters jest przekonana, ze nowe muzeum będzie magnesem przyciągającym miłośników sztuki współczesnej z całego świata.

Międzynarodowy konkurs na projekt architektoniczny wygrała w 2016 r. jedna z najbardziej cenionych w świecie firm architektonicznych ‒ szwajcarskie biuro Herzog & Meuron (autorzy m.in. projektu hamburskiej Elbphilharmonie).

Przedstawiając konkretyzację planów kosztorysowych, Grütters stwierdziła z zadowoleniem: „Po dziesiątkach lat zmagań, po decyzji Bundestagu z 2014 r., kilkustopniowym konkursie architektonicznym i wieloletniej pracy architektów Herzog & de Meuron oraz przedsiębiorstwa Bundesbau Baden-Württemberg, prace nad budową Muzeum Modernizmu można nareszcie rozpocząć”. Jest przekonana, że „Muzeum Modernizmu jest wielka szansą dla Muzeów Państwowych, dla Kulturforum, dla stolicy i dla całych Niemiec”. (MWM)

https://www.bundesregierung.de/breg-de/bundesregierung/staatsministerin-fuer-kultur-und-medien/aktuelles/termin-und-kostenplan-fuer-museum-der-moderne-steht-kulturstaatsministerin-gruetters-riesenchance-fuer-die-kunst-des-20-jahrhunderts-in-deutschland--1671496

 


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640