Serwis Instytutu Zachodniego 92/2019
MALEJĄCE SZANSE M. WEBERA NA STANOWISKO PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI EUROPEJSKIEJ?
#Weber #CDU #CSU #EPL #Merkel #Macron
Część niemieckiej prasy spekuluje o malejących szansach głównego kandydata Europejskiej Partii Ludowej (EPP) Manfreda Webera z CSU na stanowisko przewodniczącego Komisji Europejskiej. „Die Welt” wskazuje na różnice zdań między M. Weberem a kierownictwem chadecji w sprawach takich jak Nord Stream 2 czy zerwanie negocjacji akcesyjnych z Turcją. „Tagesspiegel” argumentuje, iż blokowanie reform UE przez kanclerz A. Merkel zniechęca część państw europejskich do poparcia kandydatury M. Webera, a „Frankfurter Allgemeine Zeitung” zwraca uwagę na ewentualną potrzebę współpracy z frakcją liberałów z ALDE przy obsadzeniu stanowisk unijnych.
Wszystkie wspomniane gazety zgadzają się przy tym, że sama koncepcja głównego kandydata (Spitzenkandidat) w wyborach do PE budzi otwarty sprzeciw prezydenta Francji E. Macrona oraz ukryty sceptycyzm kanclerz A. Merkel. Spowodowane jest to chęcią zatrzymania kompetencji obsadzenia stanowiska przewodniczącego KE przy Radzie Europejskiej i ograniczenie wpływu PE w tej kwestii. Sugeruje się również, iż większość przywódców państw europejskich preferuje na stanowisku szefa KE polityka z doświadczeniem w egzekutywie ‒ której nie posiada M. Weber. Wśród alternatywnych kandydatur rozważa się: głównego negocjatora w sprawie Brexitu Michela Barniera (EPL), komisarza ds. lepszej regulacji, rządów prawa i Karty Praw Podstawowych Fransa Timmermansa (PES), komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager (ALDE) i przewodniczącego frakcji liberałów Guya Verhofstadta. (MW)
https://www.faz.net/aktuell/politik/europawahl/manfred-webers-kandidatur-wackelt-16185338.html
NIEMCY PRZEZNACZAJĄ PONAD 3% PKB NA BADANIA I ROZWÓJ
#BiR #finansowanie #raport #Niemcy
Niemcy przeznaczyły w 2017 r. ponad 3% PKB na badania i rozwój innowacji, jak podaje w rocznym raporcie Stifterverband für die deutsche Wissenschaft. Przekroczenie tej granicy zawdzięczają one większej aktywności sektora prywatnego, który odpowiada aż za 2,1% inwestycji przy 0,9% inwestycji rządowych. W szczególności do wzrostu inwestycji przyczynia się przemysł samochodowy. Rząd niemiecki planuje wspierać tendencję wzrostową poprzez ulgi podatkowe dla firm inwestujących w badania i rozwój.
Wynik powyżej 3% plasuje Niemcy powyżej unijnej średniej (2%), przed Stanami Zjednoczonymi (2,8%) i Chinami (2,1%). Liderzy na świecie, czyli Korea Południowa i Izrael wydają ponad 4,5% PKB na badania i innowacje. (PSA)
NIEMIECKIE PRZEDSIĘBIORSTWA BARDZIEJ INNOWACYJNE NIŻ PRZEWIDYWANO
#innowacje #firmy #BostonConsultingGroup #ranking
Rezultatem ankiety „The Most Innovative Companies 2019” przygotowanej przez Boston Consulting Group jest lista 50 najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Na liście dominują koncerny amerykańskie oraz azjatyckie. Niemieckie firmy zajmują 9 miejsc i wykazują tendencję wzrostową.
Firma Adidas awansowała o 25 miejsc i znalazła się w pierwszej dziesiątce. W drugiej dziesiątce Niemcy reprezentują koncerny BASF (12) i Siemens (16). Na dalszych miejscach uplasowały się przede wszystkim firmy samochodowe. W ubiegłym roku najlepsze miejsce zajmowane przez niemiecki koncern to pozycja 21., co pokazuje duży jakościowy skok w innowacyjności. (PSA)
CZY NIEMIECKI SĄD JEST SĄDEM NIEZWISŁYM W ROZUMIENIU STANDARDÓW EUROPEJSKICH?
#TSUE #sniezawisłośćsędziowska #Wiesbaden #sądownictwo #Niemcy
Co prawda środowiska prawników niemieckich przede wszystkim żywo dyskutują o niezawisłości sędziów w innych państwach członkowskich UE, ale system niemieckiego wymiaru sprawiedliwości budzi również wiele zastrzeżeń ze względu na powierzenie zagadnień personalnych: wybór sędziów, a także ich dalszy awans zawodowy, oraz kwestii administrowania i finansowania sądów niemieckich ministrom sprawiedliwości krajów związkowych, a w odniesieniu do sądów federalnych, do których należy m.in. Sąd Najwyższy RFN, federalnemu ministrowi sprawiedliwości (vide IZ PP nr 30 ‒ Wybrane aspekty prawne niezawisłości władzy sądowniczej w RFN//Selected Legal Aspects of Judicial Independence in the Federal Republic of Germany).
Do tej pory instytucje unijne nie reagowały na sygnały, iż niemiecki wymiar sprawiedliwości w tym zakresie może nie odpowiadać standardom europejskim. Sytuacja ta może ulec zmianie, gdyż niemiecki sąd administracyjny z Wiesbaden skierował wniosek o wydanie orzeczenia prejudycjalnego przez TS UE (sprawa C-272/19), w którym zawarte jest następujące pytanie: „Czy sąd przedkładający pytanie jest sądem niezawisłym i bezstronnym w rozumieniu art. 267 TFUE w związku z art. 47 ust. 2 Karty Praw Podstawowych?”.
Związki zawodowe sędziów niemieckich od dawna podnoszą problem powiązania władzy sądowniczej z władzą wykonawczą. Rzecznik Bundesvorstand der Neuen Richtervereinigung (Zarząd Nowego Stowarzyszenia Sędziów), sędzia C. Löbbert pozytywnie ocenił wniesienie powyższego pytania i wyraził nadzieję, iż TS UE zajmie się sprawą niezawisłości sądownictwa w RFN. (MB)
https://openjur.de/u/2169849.html
https://www.isa-guide.de/isa-law/articles/194706.html
TERMIN MOŻLIWOŚCI WERYFIKACJI DZIAŁALNOŚCI ORGANÓW STASI PRZEDŁUŻONY DO 2030
#StUG #Stasi #SED #BKM #weryfikacja
W ramach rozliczania się z bezprawiem SED rząd federalny przedłożył w dniu 15 maja 2019 r. projekt ustawy przewidujący zmiany w ustawie dotyczącej Służb Bezpieczeństwa byłej NRD (Stasi-Unterlagen-Gesetz, StUG). Projekt nowelizacji został złożony przez minister stanu ds. kultury (BKM) Monikę Grütters.
Przewiduje on przedłużenie terminu możliwości weryfikacji działalności organów Stasi do 31 grudnia 2030 r. Zgodnie z dotychczas obowiązującym prawem termin ten upływałby z końcem 2019 r. Nowelizacja odnośnej ustawy pozwoli na dalszą weryfikację m.in. osób pełniących służbę publiczną oraz mandatariuszy działających etatowo bądź nieoficjalnie na rzecz Służb Bezpieczeństwa. W dalszym ciągu składane są liczne wnioski o weryfikację tych osób, co stanowi wyraźny dowód na to, że nadal, po 30 latach od upadku NRD, istnieje społeczna potrzeba większej transparencji w zakresie działalności na rzecz służb bezpieczeństwa byłej NRD ‒ stwierdziła M. Grütters.
Składając projekt nowelizacji ustawy dotyczącej akt Stasi (StUG), rząd federalny chce zarazem wzmocnić zaufanie obywateli do instytucji publicznych oraz do uczciwości osób zajmujących politycznie bądź społecznie eksponowane stanowiska ‒ mówiła Grütters. Dzięki przedłożonemu przez BKM projektowi zostanie zrealizowane ważne porozumienie Umowy Koalicyjnej. (MWM)