Spór niemiecko-francuski dotyczący programu budowy myśliwca
#FCAS #Merz #F-35 #Fabryka #NuclearSharing
Według informacji podanych przez portal Hartpunkt między stroną niemiecką a francuską doszło do poważnych napięć dotyczących dalszego podziału prac w ramach programu budowy myśliwca 6. generacji Future Combat Air System (FCAS), realizowanego przez Niemcy, Francję i Hiszpanię. Jak podały niemieckie media, strona francuska miała domagać się aż 80% udziału w projekcie, co byłoby sprzeczne z ustaleniami z 2021 r., gdzie Francji przypadało 38% udziału, Niemcom − 32%, a Hiszpani − 30%.
Do sprawy odniósł się podczas wspólnej konferencji prasowej z sekretarzem generalnym NATO Markiem Rutte, 9 lipca br., kanclerz Friedrich Merz: „Zadecydowaliśmy, że wyjaśnimy tę kwestię w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Różnice zdań dotyczące podziału prac w konsorcjum nie zostały jeszcze rozwiązane”. Pod koniec lipca br. w Berlinie odbędzie się spotkanie Merza z prezydentem Emmanuelem Macronem, na którym omawiany będzie m.in. program FCAS.
Co ciekawe, 11 lipca br. portal Politico podał informację, jakoby rząd Niemiec rozważał zakup 15 myśliwców wielozadaniowych F-35. Choć doniesienia te zostały jeszcze tego samego dnia zdementowane przez rzecznika niemieckiego resortu obrony, w obliczu tarć w programie FCAS podanie takiej informacji do mediów przez stronę niemiecką mogłoby stanowić element presji na Francję, aby skłonić ją do złagodzenia żądań dotyczących udziału w projekcie FCAS. Efekt takiego działania mógłby zostać dodatkowo spotęgowany faktem, że na ten tydzień planowane jest spotkanie niemieckiego ministra obrony Borisa Pistoriusa z amerykańskim sekretarzem obrony Petem Hegsethem.
W kontekście informacji o możliwym zakupie dodatkowych samolotów warto również przypomnieć, że dotychczas Niemcy zamówiły 35 myśliwców F-35 wraz z bogatym pakietem uzbrojenia i części zamiennych za 8,3 mld euro. Pierwsze niemieckie F-35 z dotychczasowego zamówienia − zgodnie z harmonogramem − mają trafić do bazy w Büchel w 2027 r. Ich głównym zadaniem będzie przenoszenie amerykańskich bomb jądrowych B61 składowanych w Niemczech w ramach programu „nuclear sharing”.
Ponadto, 1 lipca br. w Weeze (Nadrenia Północna-Westfalia) ukończono budowę fabryki niemieckiego koncernu zbrojeniowego Rheinmetall, w której produkowane będą elementy kadłuba samolotu F-35. Inwestycja warta jest około 200 mln euro; rocznie produkowanych może być 36 części. Jak poinformował Armin Papperger, prezes Rheinmetall, produkcja ruszy wkrótce po zakończeniu prac budowlanych, a pierwsze części zostaną jesienią 2026 r. dostarczone do USA, gdzie będą łączone w całość z pozostałymi elementami. (S. Olszewski)
https://www.hartpunkt.de/fcas-bdli-kritisiert-franzoesisches-dominanzstreben/ https://www.politico.eu/article/germany-plan-buy-f35-fighter-jet-united-states/ https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/rheinmetall-eroeffnet-neues-werk-fuer-tarnkappenbomber-in-weeze-a-def37aef-7a7d-44d1-9a9d-cee56a08b615
https://www.bmvg.de/de/aktuelles/kampfjet-f-35-beschaffung-baumassnahmen-im-zeitplan-5958376