Volkswagen wycofuje się z działalności w Sinciangu
#Volkswagen #VW #Chiny #Sinciang #Ujgurzy #SAIC
Według informacji opublikowanych na stronie Volkswagena 27.11 br., koncern zakończy swoją kontrowersyjną obecność w regionie autonomicznym Sinciang w Chinach. Spółka joint venture VW i chińskiego partnera SAIC podjęła decyzję o sprzedaży fabryki w Urumczi oraz toru testowego w Turpan państwowej firmie Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC).
Fabryka VW w Urumczi została zbudowana w 2013 r.; koszt inwestycji wyniósł 170 mln euro. Zaangażowanie w Sinciangu stało się dla koncernu problematyczne po publikacji wyników dochodzenia Biura Wysokiego Komisarza ds. Praw Człowieka ONZ, które potwierdziły dopuszczanie się przez chińskie władze represji i naruszeń praw człowieka wobec mniejszości etnicznej Ujgurów. Niektóre państwa zachodnie, np. Wielka Brytania, Holandia czy USA, zakwalifikowały te działania Pekinu jako ludobójstwo.
Wobec niemieckich firm obecnych w Sinciangu (oprócz VW również koncern chemiczny BASF) podnoszono zarzuty korzystania przez ich spółki zależne z pracy przymusowej. Krytyka płynęła zarówno ze strony mediów, organizacji na rzecz praw człowieka, jak i inwestorów. BASF zadeklarował wycofanie się z Sinciangu już kilka miesięcy wcześniej − jednak negocjacje w sprawie sprzedaży udziałów firmy w zakładach w regionie wciąż trwają.
Zgodnie z komunikatem VW fabryka w Urumczi została sprzedana ze względów ekonomicznych w ramach „strategicznego przeorientowania”. Wraz z wycofaniem się z Sinciangu VW planuje przedłużenie rozpoczętej w 1988 r. współpracy z SAIC do 2040 r. Spółka ma wprowadzić na rynek chiński 18 nowych modeli samochodów.
Choć zakład VW w Urumczi nie miał kluczowego znaczenia ekonomicznego dla koncernu, to stał się dużym problemem wizerunkowym, odstraszającym niektórych inwestorów. Decyzja o wycofaniu się z Sinciangu była przez VW odwlekana ze względu na obawy o możliwą negatywną reakcję Pekinu i utrudnienie działalności firmy w ChRL. Jest to wciąż kluczowy rynek dla VW − koncern sprzedaje tam co trzeci samochód; jednak w ostatnich latach sprzedaż gwałtownie spada w związku z rosnącą konkurencją producentów chińskich, szczególnie w sektorze elektrycznym. Jednocześnie z decyzją o zakończeniu problematycznej działalności w Sinciangu VW tworzy strategię zwiększania zaangażowania w Chinach w celu poprawy wyników sprzedażowych. (T. Morozowski)