Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Von der Leyen o dochodzeniu antysubsydyjnym wobec samochodów elektrycznych z Chin

#vonderLeyen #SOTEU #subsydia #Chiny #dochodzenie

W orędziu o stanie Unii wygłoszonym podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego (13.09), szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedziała rozpoczęcie przez KE dochodzenia w sprawie subsydiów dla pojazdów elektrycznych (electric vehicles, EV) z Chin. Jego efektem może być wprowadzenie przez UE ograniczeń importowych, czyli ceł lub kontyngentów, na samochody importowane z Chin.

Jak stwierdziła von der Leyen: „Światowe rynki są teraz zalewane tańszymi chińskimi samochodami elektrycznymi. Ich cena jest sztucznie utrzymywana na niskim poziomie dzięki ogromnym dotacjom państwowym”, co „zniekształca nasz rynek”. Przypomniała, że podobnym przejawem nieuczciwej konkurencji ze strony Chin było subsydiowanie sektora paneli słonecznych. Jednocześnie podkreśliła konieczność utrzymywania kanałów komunikacji i dialogu z Chinami i działania w duchu de-riskingu, ale nie decouplingu.

Sektor pojazdów elektrycznych jest według von der Leyen kluczowy dla rozwoju gospodarczego UE. Obecnie prognozuje się dynamiczny wzrost udziału chińskich producentów w europejskim rynku EV − z 8% w 2022 r. do 15% w 2025 r. Chiny wyprzedziły Niemcy i Japonię i stały się w pierwszej połowie 2023 r. największym eksporterem samochodów na świecie.

Dochodzenie antysubsydyjne KE trwa zazwyczaj 13 miesięcy. W tym czasie, w ramach konsultacji z przedsiębiorstwami oraz władzami chińskimi, zbierane będą niezbędne informacje na temat subsydiów i ich wpływu. W wyniku procedury KE może wprowadzić cła wyrównawcze, które są obliczane na podstawie szkód, jakie przedsiębiorstwa z UE ponoszą w wyniku dotacji. Komisja szacuje obecnie różnicę w cenie między chińskimi i europejskimi samochodami elektrycznymi na około 20%, co może być punktem odniesienia dla wysokości ewentualnych ceł wyrównawczych.

Rozpoczęcie dochodzenia ma nastąpić ex officio − z inicjatywy własnej KE, a nie w reakcji na propozycję konkretnego państwa członkowskiego lub przedsiębiorstwa. Jednak przed wygłoszeniem przez von der Leyen orędzia głosy poparcia dla takiego kroku formułowane były przez władze francuskie.

Na konsekwencje ewentualnych działań odwetowych ze strony Chin najbardziej podatni będą niemieccy producenci samochodów, w największym stopniu zależni od chińskiego rynku. Choć wstępne poparcie dla pomysłu von der Leyen wyraził niemiecki minister gospodarki i ochrony klimatu Robert Habeck, to sceptycznie zareagowało Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), które w oświadczeniu zadeklarowało poparcie dla „wolnego, sprawiedliwego i opartego na regułach handlu”, co odnosi się zarówno do eksportu, jak i importu z państw trzecich. VDA zaapelowało też o wzięcie pod uwagę ewentualnych szkód i „wspólnego interesu”; wskazano także na konieczność uwzględnienia „możliwych reakcji Chin”. (T. Morozowski)

14.09.2023

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/speech_23_4426

https://www.euractiv.com/section/economy-jobs/news/how-will-the-eus-investigation-into-chinese-electric-vehicle-subsidies-work/

https://www.politico.eu/article/eu-ursula-von-der-leyen-china-electric-cars-probe-trade-war/


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640