Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Zakończył się berliński festiwal muzyki współczesnej MaerzMusik 2025

#Berlin #festiwale #MaerzMusik2025 #muzyka #Roth

 Na odbywającym się w dniach 21–31 marca 2025 r. w Berlinie festiwalu MaerzMusik pod dyrekcją Kamili Metwaly, łączącego różne nurty muzyki współczesnej, uczestniczyli uznani artyści z całego świata. Organizowana od 2002 r. impreza jest uważana za jeden z najważniejszych festiwali Nowej Muzyki w Niemczech. Jej program obejmuje koncerty, występy, instalacje dźwiękowe, a także warsztaty, wystawy, pokazy filmowe i spotkania dyskusyjne. Cechą charakterystyczną festiwalu jest - jak to określiła minister Claudia Roth - „odwaga oraz otwarcie na nowe pomysły i idee”.

 MaerzMusik stanowi kontynuację festiwalu Musik-Biennale Berlin, powołanego do życia w 1967 r. w Berlinie Wschodnim. Od 2002 r. festiwal jest realizowany przez Berliner Festspiele, instytucję zajmującą się organizowaniem niezależnych festiwali, wystaw i wydarzeń w dziedzinie muzyki, teatru, tańca, literatury i sztuk wizualnych; jest finansowana przez pełnomocnika rządu federalnego ds. kultury i mediów, któremu też podlega.

 W tegorocznej edycji festiwalu wzięło udział ponad 230 artystów z różnych państw; zaprezentowano łącznie 76 dzieł, z czego 9 było prawykonaniami w Europie, a 9 kolejnych światowymi premierami. Prezentacje odbywały się w różnych miejscach Berlina, m.in. w Haus der Berliner Festspiele, a także w centrum wydarzeń kulturalnych Radialsystem V (Friedrichshain) i w miejscu spotkań i wymiany kulturalnej Silent Green (Wedding).

 Festiwal zainaugurował eksperymentalny spektakl muzyczny „Melencolia” Brigitty Muntendorf i Moritza Lobecka w gmachu Haus der Berliner Festspiele, łączący w sobie klasyczne formy sceniczne z nowoczesnymi środkami wyrazu, na styku sztuki i technologii. Jego inspiracją był miedzioryt Albrechta Dürera „Melencolia I”; autorzy stworzyli w nim hybrydową przestrzeń na pograniczu świata realnego i wirtualnego. Wykonawcami byli muzycy z zespołu Ensamble Modern oraz chórzyści z Apollo-Chor z Opery Państwowej Unter den Linden. W programie festiwalu znalazły się też interdyscyplinarne projekty przekraczające granice gatunków, zawierające elementy performance, muzyki czy tańca, w których wykorzystywano specyficzne efekty brzmieniowe i możliwości wytwarzania dźwięków. Twórcy kwestionowali w nich tradycyjne formy muzyczne i tworzyli nowe perspektywy.

 Minister Roth zwróciła uwagę, że festiwal jest zaproszeniem do „słuchania, tolerowania i nowego myślenia”. Muzyka to nie tylko harmonia, ale to także „ścieranie się”, „stawianie oporu”; muzyka jest więc – jej zdaniem - polityczna. W szybko zmieniającym się świecie nie wystarcza już zachowywanie istniejących form i trzymanie się starych idei. Właśnie w tych czasach potrzeba sztuki, która sprawi, że to, co niesłyszalne, stanie się słyszalne i otworzy nowe przestrzenie do słuchania. Takie możliwości stwarza – zdaniem Roth - festiwal MaerzMusik. Dostrzega przy tym, że organizatorzy poszukują w nim odpowiedzi w formie artystycznej na aktualne kwestie społeczno-polityczne, a także na pilne potrzeby kulturalne i wyzwania ekologiczne oraz dotyczące poszukiwania nowych dróg współżycia społecznego. (M. Wagińska-Marzec)

 https://www.berlinerfestspiele.de/en/maerzmusik/programm/2025

https://www.berlin.de/en/events/2093872-2842498-maerzmusik.en.html

https://kulturstaatsministerin.de/entdeckung-neuer-klangwelten

 


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640