Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Druga edycja „Paszportu do Kultury” 2024

#Niemcy #kultura #PaszportdoKultury #KulturPass #dofinansowanie

Minister stanu ds. kultury Claudia Roth ogłosiła, że z dniem 1 marca rozpoczęła się druga runda realizacji programu „Paszport do Kultury” dla młodych ludzi z rocznika 2006. Wszyscy, którzy kończą w bieżącym roku 18 lat otrzymają z budżetu federalnego kwotę 100 euro (w ubiegłym roku wynosiła ona 200 euro), przeznaczoną na wydatki związane kulturą. Istnieje duża dowolność wykorzystania tych środków na uczestnictwo w wydarzeniach i przedsięwzięciach kulturalnych.

Środki te są do ich dyspozycji od momentu ukończenia 18.roku życia, po zarejestrowaniu się w specjalnej aplikacji internetowej (KulturPass-App), i uprawniają ich do skorzystania (do końca grudnia 2025 r.) z wszystkich ofert kulturalnych, jakie są dostępne on-line. Obecnie jest zgłoszonych na terenie całego kraju ok. 2,6 mln ofert, poinformowała minister Roth. Są to m.in. bilety na koncerty, do teatru, do kina, a także do muzeów czy na wystawy. Dostępne środki można wykorzystać również na zakup książek, płyt bądź instrumentów muzycznych.

Nowością od tego roku jest to, że „Paszport do Kultury” będzie uprawniał również do wzięcia udziału w warsztatach, a także do wyrobienia sobie stałej karty uczestnika, np. w kursach muzycznych, tanecznych, malarskich, czy też do legitymacji bibliotekarskiej bądź rocznej karty wstępu do muzeów. Oprócz tego rozszerzono oferty również o biblioteki oraz targi kultury. Nadal nie wchodzą w rachubę: sprzedaż wysyłkowa, platformy streamingowe i gry.

Zgodnie z ideą pomysłodawców „Paszportu” ma on wzbudzić zainteresowanie młodych ludzi w całym kraju bogactwem kultury niemieckiej i zachęcić ich do większego udziału w życiu kulturalnym. Mają oni poznawać i „odkrywać” scenę kulturalną, zwłaszcza w ich najbliższym otoczeniu. A jednocześnie projekt ma się przyczynić do zwiększenia popytu na wydarzenia organizowane przez instytucje kultury i pomóc im w ten sposób w zdobywaniu nowej publiczności. Według danych z  2023 r. z „Paszportu” skorzystało w ciągu zaledwie 6 miesięcy jego realizacji ok. 285 tys. młodych ludzi w całych Niemczech.

W ocenie minister Roth ubiegłoroczna edycja okazała się sukcesem, gdyż ponad 1,2 mln razy młodzi ludzie odwiedzili dzięki aplikacji „KulturPass-App” instytucje kulturalne, biorąc udział w organizowanych przez nie imprezach i wydarzeniach. Skorzystały na tym również same instytucje, gdyż po zastoju w okresie pandemii mogły nadrobić straty w dochodach, jak pokazują dane liczbowe. Całkowite obroty branży kultury wyniosły bowiem w minionym roku ok. 24,4 mln euro (wg stanu z 29.02.2024 r.).

Uruchamiając drugą edycję „Paszportu”, Roth zaapelowała do tych instytucji, które się dotąd jeszcze nie zarejestrowały na stronie, by zgłaszały swe oferty, gdyż dotychczasowe doświadczenia pokazują, że się to opłaca. (M. Wagińska-Marzec)

5.03.2024

https://www.kulturstaatsministerin.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2024/02/2024-02-29-kulturpass.html?nn=051dfa44-ac5d-4307-99ae-7b606b6d3618

https://www.kulturstaatsministerin.de/SharedDocs/Standardartikel/DE/2024/02/2024-02-29-kulturpass.html?nn=051dfa44-ac5d-4307-99ae-7b606b6d3618

https://www.kulturpass.de/en/for-18-year-olds


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640