Nowe umowy Deutsche Bahn na prąd z OZE
#DeutscheBahn #klimat #OZE #nowetechnologie
W dniu 19.11.2020 r. Deutsche Bahn (DB) podpisała z RWE Renewables umowę na dostawy energii z elektrowni wiatrowej offshore „Amrumbank West” w wysokości 260 GWh (260 Mio. kWh) rocznie, co stanowi jedną czwartą jej produkcji. Umowa power purchase agreement (PPA) zapewni DB stałą cenę bezpośrednio dostarczanej energii i będzie obowiązywała od 2024 do 2038 r. RWE jest kluczowym choć nie jedynym dostawcą prądu z OZE dla DB. Od 2014 r. dostarcza niemieckiej kolei 880 GWh (880 Mio. kWh) energii wodnej, a w 2019 r. podpisano PPA na 25 MW z elektrowni wiatrowej „Windpark Nordsee Ost”.
Mimo że już dzisiaj Deutsche Bahn jest jednym z największych odbiorców prądu z OZE w Niemczech, to koncern planuje podjęcie dalszych kroków w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 r. W tym celu udział OZE w zużyciu energii przez DB ma wzrosnąć z aktualnie 61% (obok tego m.in. 20% z węgla) do 100% w 2038 r., gdy również Niemcy planują zrezygnować ze zużycia węgla w produkcji energii elektrycznej.
Kolejnym elementem tej strategii DB jest wprowadzenie pojazdów z alternatywnymi napędami, jak hybrydowy oraz z wykorzystaniem wodoru, na trasach nieelektryfikowanych. Pierwsze jednostki o napędzie hybrydowym (H3 Prima Alstoma i BR294 HELMS) oraz wodorowym (Alstom iLINT) są już użytkowane przez DB, niemniej w niewielkim zakresie. Poza tym DB współpracuje również z Siemensem przy rozwoju kolei wodorowej typu Mireo Plus H. Planowane jest uzyskanie wsparcia dla projektu z Narodowego Programu Innowacyjnego Wodór i Ogniwa Paliwowe („Nationale Innovationsprogramm Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie”) Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej oraz rocznej fazy testowej w 2024 r., która ma być przeprowadzona w okolicach Tybingi. Do innych podjętych działań należy zwiększenie stosowania systemów hamowania elektrodynamicznego z odzyskiem energii.
W niemieckich planach wypełnienia porozumienia paryskiego sektor kolejowy odgrywa znaczącą rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W związku z tym pakiet przewiduje ok. 20 mld euro inwestycji w kolej do 2030 r., obniżono też z początkiem 2020 r. stawki VAT na bilety w pociągach dalekobieżnych z 19% na 7% (przełożyło się to na obniżkę cen biletów o 10%). Otwarta komunikacja DB o swoich kontraktach energetycznych ma również związek z krytyką działaczy klimatycznych, zarzucających koncernowi praktyki „green washingu”. (MW)
https://gruen.deutschebahn.com/de/strategie/strategie-klimaschutz