Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Debata na temat rozwoju edukacji kulturalnej w Niemczech

#Niemcy #kultura #edukacjakulturalna #Roth #BKM

Podczas rozmów przy Okrągłym Stole (20.03.2023) związanych z dalszym rozwojem edukacji kulturalnej w Niemczech poruszono temat dostępności oferty kulturalnej dla różnych grup odbiorców zgodnie z hasłem „kultura dla wszystkich”: osób w różnym wieku, rodzimych mieszkańców Niemiec oraz imigrantów, osób poruszających się bez ograniczeń i niepełnosprawnych, mieszkańców prowincji i dużych miast. Zwrócono też uwagę na wciąż odczuwalne skutki pandemii, która spowodowała wycofanie się wielu ludzi z udziału w kulturze.

Według minister stanu ds. kultury Claudii Roth instytucje kultury w Niemczech muszą dostosować swoje oferty do potrzeb zróżnicowanego społeczeństwa i uaktywnić jego twórczy potencjał. Różnorodność powinna znaleźć też odbicie w obsadzaniu gremiów i w obsadzie personalnej, a także w kształtowaniu programu.

Przeszkodami w dostępie do kultury są, zdaniem Roth, nie tylko utrudnienia w postaci barier fizycznych, ale często też progi niematerialne, które odstraszają od korzystania z ofert kulturalnych (np. strach powodowany zbyt małą wiedzą czy też brak informacji na temat istniejących ofert). Aby zwiększyć możliwość dotarcia do potencjalnie wielu odbiorców, Roth apelowała o tworzenie nowych, kreatywnych i niekonwencjonalnych ofert. Według Roth edukacja kulturalna ma ogromne znaczenie dla społeczeństwa migracyjnego, takiego jak w Niemczech: jest kluczowym czynnikiem dla inkluzji, integracji, przynależności społecznej, spójności społeczeństwa i sprawiedliwości w partycypacji.

Roth zwróciła ponadto uwagę, że istnieje już wiele inicjatyw i programów dotacyjnych, jak np. „Kulturelle Vermittlung und Integration”, które umożliwiają rozwijanie projektów ukierunkowanych na przyszłość (np. dotyczących edukacji kulturalnej dla młodych ludzi, inkluzji osób niepełnosprawnych, integracji i otwarcia na inne kultury). Roth zachęcała do rozwijania innowacyjnych koncepcji i składania wniosków o ich dotowanie. W ramach wspomnianego programu jest jeszcze do dyspozycji w budżecie BKM (w tym i przyszłym roku) ok. 1,8 mln euro.

W latach 2023-2024 ma powstać specjalne opracowanie pt. „Edukacja kulturalna”, realizowane przez Akademie der Kulturellen Bildung des Bundes und des Landes NRW z siedzibą w Remschied pod kierunkiem prof. Susanne Keuchel. Wyniki i zalecenia tego studium mają pomóc rządowi w lepszym strategicznie finansowaniu edukacji kulturalnej; mają też poprawić pracę edukacyjną w instytucjach wspieranych ze środków BKM.

Okrągły Stół Różnorodności (Runder Tisch Diversität) funkcjonuje od 2015 r. Jest to gremium instytucji i inicjatyw wspierających finansowo kulturę w Nadrenii Północnej-Westfalii (NRW). Aktualnie uczestniczą w nim: Akademie der Kulturellen Bildung des Bundes und des Landes NRW, Landesverband der Musikschulen in NRW, NRW KULTURsekretariat, Landesmusikrat NRW, Landesverband Freie Darstellende Künste NRW, Regionalverband Ruhr/Interkultur Ruhr, Landesmusikakademie NRW, Landesarbeitsgemeinschaft Soziokultureller Zentren in NRW. (M. Wagińska-Marzec)

31 marca 2023

https://www.bundesregierung.de/breg-de/bundesregierung/bundeskanzleramt/staatsministerin-fuer-kultur-und-medien/aktuelles/rede-kulturelle-bildung-2172582

https://kulturellebildung.de/runder-tisch-nrw-veroffentlicht-konsens-fur-mehr-diversitat-in-kunst-und-kultur/


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640