Firmy domagają się od przyszłego rządu spójnej polityki klimatycznej
#RFN #transformacja energetyczna #biznes #rząd federalny #nowa koalicja
Czołowe firmy z różnych branż 10.03.br. wystosowały apel do tworzonej nowej koalicji rządowej o kontynuację transformacji w kierunku neutralności klimatycznej. Napisano, że Niemcy muszą się stać „silnym i neutralnym dla klimatu miejscem lokalizacji biznesu” i odegrać kluczową rolę w realizacji europejskich celów klimatycznych. Do apelu przyłączyło się 49 firm, w tym duże przedsiębiorstwa przemysłowe, takie jak Aurubis, Wacker, Heidelberg Materials Salzgitter. Wśród zwolenników znajdują się również przedsiębiorstwa średniej wielkości, jak np. Vaude i Goldbeck, a także firmy energetyczne: EnBW, Trianel, Enercon, Enertrag i Octopus Energy. Z sektora handlu detalicznego i finansowego apel poparły m.in. Aldi Süd, Otto Group, Rossmann, Schwäbisch Hall i BNP Paribas. Prawie połowa uczestniczących w akcji firm należy do Stiftung Klimawirtschaft.
Zdaniem sygnatariuszy apelu „rosnące ryzyko geopolityczne i niepewność gospodarcza mogą doprowadzić do tego, że przejście na neutralność klimatyczną straci na znaczeniu politycznym”. Michael Otto, prezes Stiftung Klimawirtschaft i honorowy przewodniczący Grupy Otto, ostrzegł, że biznes i ochrona klimatu nie powinny ze sobą konkurować, ponieważ „ochrona klimatu musi teraz stać się częścią programu politycznego, gdyż jesteśmy to winni przyszłym pokoleniom”. Chodzi też o konkurencyjność, gdyż – jak stwierdził Georg Stamatelopoulos, szef grupy energetycznej EnBW - ochrona klimatu, bezpieczeństwo dostaw i przystępność cenowa powinny zostać ze sobą zharmonizowane, gdyż „jeśli uda nam się osiągnąć cele klimatyczne przy obniżonych kosztach, z powodzeniem pokonamy kolejne etapy transformacji i sprawimy, że Niemcy staną się bardziej konkurencyjne”.
W pierwszej części apelu mowa jest o konieczności długoterminowego partnerstwa między biznesem a polityką, które zapewni przedsiębiorstwom stabilne ramy inwestycyjne wykraczające poza jedną kadencję legislacyjną. Według nich przedsiębiorstwa potrzebują przewidywalnych ram polityki gospodarczej, aby móc konkurować na arenie międzynarodowej. Oprócz konkurencyjnych cen energii, istotna jest uczciwa konkurencja w handlu międzynarodowym. Jednak mimo że zainteresowane firmy domagają się budowy porozumień w sprawie ochrony klimatu, to w CDU/CSU istnieją poważne wątpliwości co do skuteczności długoterminowych partnerstw z poszczególnymi przedsiębiorstwami lub określonymi sektorami przemysłu.
Drugą część apelu stanowi wezwanie do otwartej debaty o tym, w jaki sposób transformację energetyczną można uczynić bardziej opłacalną i sprawiedliwą dla wszystkich pokoleń. Zamiast obciążać kosztami systemu opłat sieciowych tylko jedno pokolenie, autorzy apelu proponują rozłożyć je w czasie, ponieważ „opłaty sieciowe muszą zostać zmniejszone co najmniej o połowę”.
Trzecia część apelu koncentruje się na stosowaniu zachęt podatkowych dla projektów modernizacyjnych; zaleca się superamortyzację lub premie inwestycyjne, aby szybko odliczyć koszty inwestycji od podatku. W ostatniej części wezwano, aby promować wprowadzanie na rynek produktów przyjaznych dla klimatu, np. poprzez zharmonizowanie na szczeblu europejskim i międzynarodowym norm produkcji. Ponadto postuluje się w przypadku zamówień publicznych priorytetowo traktować surowce neutralne pod względem emisji CO2, takie jak cement czy stal (W. Ostant).