Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Zaangażowanie Niemiec w projekt Rail Baltica

#RailBaltica #Wissing #Kivila #Vitenbergs #DB #Litwa #Łotwa #Estonia #Duisburg

Wizyta niemieckiego ministra cyfryzacji i transportu Volkera Wissinga (FDP) w Rydze dotyczyła największego w regionie projektu infrastrukturalnego, jakim jest powstanie nowej sieci kolejowej Rail Baltica. Połączy ona trzy kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Niemiecka „Frankfurter Allgemeine Zeitung” wyróżniła przy tym znaczenie połączenia z Duisburgiem niemieckim centrum logistycznym i największym portem żeglugi śródlądowej.

Litwa, Łotwa i Estonia ciągle korzystają z szerokiej trakcji odziedziczonej po czasach ZSRR. Wissing uważa, że „Rail Baltica to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Europie o wyjątkowym znaczeniu geopolitycznym”. Z kolei łotewski minister Jānis Vitenbergs dodał, że „Rail Baltica to najważniejszy projekt infrastrukturalny dla naszego kraju i dla naszego pokolenia. To nie jest tylko projekt ekonomiczny. To nasz obowiązek i konieczność dla naszego bezpieczeństwa i niepodległości”. Marko Kivila, tymczasowy CEO i Prezes Zarządu RB Rail AS przypomniał, że zgodnie z niedawnymi porozumieniami na poziomie UE, korytarze Morze Północne Bałtyk, a także nowy: Morze Bałtyckie Morze Czarne Morze Egejskie zapewnią w przyszłości połączenie z Kijowem i Mariupolem na Ukrainie.

Według planu do 2024 r. projekt ma być gotowy do budowy na pełną skalę na wszystkich głównych odcinkach linii. Pierwotnie zakładano uruchomienie linii w 2026 r., jednakże już teraz opóźnienia w realizacji powodują, że mówi się nawet o 2030 r. Na nowej trasie podroż z Rygi do Berlina ma trwać 9 godzin (do Warszawy 4 godziny), co ma skrócić obecny czas przejazdu o połowę. Koszty przedsięwzięcia to ok. 4,6 mld euro, z czego 85% jest dofinansowane ze środków UE.

Niemcy są strategicznym partnerem Rail Baltica nie tylko w zakresie infrastruktury, ale także w zakresie inwestycji i możliwości rozwoju biznesu w ramach przygotowań do przyszłej fazy eksploatacji komercyjnej. Od początku realizacji projektu, na różnych jego etapach, Rail Baltica miała 7 partnerów z Niemiec, w tym Deutsche Bahn, TUV Sud, Obermeyer, Railistics, RMCon, PTV, Gauff Solutions i in. (P. Andrzejewski)

28 lutego 2023

Źródło: RB Rail AS, RBINFO, CC BY-SA 4.0

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/schnienennetz-rail-baltica-revolution-im-eurpaeischen-zugverkehr-18684023.html

https://www.railbaltica.org/dr-volker-wissing-germanys-federal-minister-for-digital-and-transport-meets-with-rail-baltica-partners/


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640